Artikler
Her finder du artikler fra aviser og fagblade, som er skrevet af personale på Borgmesterbakken eller som omhandler Borgmesterbakken.
Nogle artikler ligger som PDF filer eller eksterne links og de fleste artikler har et eller flere emner tilknyttet.
Det er jo ikke papkasser, vi arbejder med, det er børn.
På opholdsstedet Borgmesterbakken er de omsorgssvigtede børn dém, der gør arbejdet værdifuldt – men også forbandet hårdt.
I anledning af stedets 10 års jubilæum ser forstander Henrik Pedersen og pædagogisk koordinator Nana Lindhardt tilbage på et årti, der har forandret samarbejdet med både kommunerne og børnene
Ny start for Borgmesterbakken
Tirsdag d. 7. januar 2014 bragte Horsens Folkeblad en artikel, som omhandlede Horsens kommunes overdragelse af Borgmesterbakkens drift til Jysk børneforsorg/Fredehjem. Nuværende forstander, Henrik Pedersen, ses i baggrunden i midten af billedet.
Institutionernes indstilling til samarbejde har afgørende betydning for rådgivernes valg af anbringelsestilbud
Som socialt døgntilbud kan det godt betale sig at reflektere over egen indstilling og evne til samarbejde med de kommunale rådgiverne. Rådgivernes erfaring med en institutions vilje og evne til samarbejde udgør nemlig ifølge ungerådgiver, Maia Flink Madsen, et betragteligt lod på vægtskålen, når rådgivere skal vælge imellem forskellige døgntilbud.
Et forlænget weekendophold på Borgmesterbakken blev Mettes redning
Mette blev smidt ud hjemmefra som sekstenårig og flyttede af egen fri vilje på Borgmesterbakken. Idag er Mette blevet mor og bor sammen med sin kæreste og lille søn, men hun har stadigt jævnlig kontakt til Borgmesterbakken, hvor hun idag er i efterværn. Her kan du læse Mettes historie om, hvilken rolle Borgmesterbakken har spillet i forhold til forskellige overgange i hendes liv.
Modellen er unik, tryghedskabende og understøtter kvaliteten
Familiechef ved Horsens kommune, Ebbe Knabe, fortæller i et interview, at Horsens kommune og Borgmesterbakken har etableret en samarbejdsmodel, som er ud over det sædvanlige.
I artiklen her fortæller familiechef, Ebbe Knabe, og forstander på Borgmesterbakken, Henrik Pedersen, om samarbejdet og om hvordan det for begge parter har gjort den fælles opgaveløsning både nemmere og bedre. Ebbe Knabe udtaler, at modellen er "unik, tryghedskabende og understøtter kvaliteten".
Zozan fandt tryghed og håb for en bedre fremtid på Borgmesterbakken
Da Zozan fandt ud af, at hun skulle flytte på Borgmesterbakken, blev hun rasende! Hun var træt af at flytte fra sted til sted og var overbevist om, at hun ville hade at bo der.
Forældre til anbragte Naja: "Man skal ikke skamme sig over at bede om hjælp"
I artiklen fortæller Lotte og Jens om, hvordan det er at være forældre til et barn i anbringelse, hvad der gik forud for anbringelsen og hvordan datterens ophold på Borgmesterbakken har givet familien en frisk start.
Behandlingsarbejde er andet og mere end bare “pædagogteknisk tilretning”
Personalet på Borgmesterbakken arbejder ud fra metoden, som psykolog, Per Thomsen, har udviklet. I et interview fortæller Per Thomsen om, hvordan metoden, kan være med til at sikre det faglige fundament, der skal til for at hjælpe bl.a. børn og unge med adfærds – og personlighedsmæssige problemer.
Vi spiller hinanden gode
I marts 2019 bringer fagbladet, Socialpædagogen, en artikel, som giver indblik i, hvordan det er lykkedes Borgmesterbakken at skabe og vedligeholde det gode kollegaskab. Det handler ifølge Borgmesterbakkens personale om fælles faglighed og om at spille hinanden gode med det formål for øje at skabe forudsætningerne for at løse den fælles faglige opgave på bedst mulige måde.
Kollegaskab er også et ledelsesansvar
Det er ifølge Borgmesterbakkens forstander, Henrik Pedersen, en ledelsesopgave at skabe rammerne for, at det gode kollegaskab kan blomstre. Foruden den åbenlyse egenværdi i trivsel på arbejdspladsen, får man ifølge Henrik Pedersen medarbejdere, der yder mere og præsterer bedre, når de oplever sig selv som en del af et godt kollegialt fællesskab.
Dokumentation må ikke være spild af tid! - Om organisering og kulturdoeandring på Borgmesterbakken
På Borgmesterbakken er procesbaseret dokumentation en integreret del af det pædagogiske arbejde, hvor igennem vi opnår en tydelig sammenhæng imellem handleplan, indsats og udvikling.
Hvis du ikke opfører dig ordentligt, bliver du sendt på børnehjem
Hanne Henriksen, som er præst og formand i Borgmesterbakkens bestyrelse, fortæller i interviewet; Hvis du ikke opfører dig ordentligt, bliver du sendt på børnehjem, om samarbejdet imellem institution, kommune og en forening med rødder i folkekirken.
Procesbaseret dokumentation
Procesbaseret dokumentation er udviklet af organisationspsykolog, Tina Andersen, på baggrund af en række løbende forsknings- og udviklingsprojekter på sociale tilbud og institutioner siden nullerne. Formålet er bl.a. at kvalificere og styrke den systematiske dokumentation, det pædagogiske målsætnings- og evalueringsarbejde samt kvalificere statusrapporterne i ICS-perspektiv
S.U.T. - "Spejle – Undersøge fantasien – Tilbyde alternativ virkelighedsopfattelse"
Metoden er udviklet af Cand. Psyk. Per Thomsen og er teoretisk forankret i en bred vifte af behandlingsfaglige traditioner som eksempelvis psykodynamisk tradition, kognitiv adfærdsterapi og neurologi.
Metodens elementer udøves i nævnt rækkefølge. Hvis og såfremt den relationelle kontakt opleves brudt, er det nødvendigt at medarbejderen vender tilbage til spejle og starter processen forfra.
Her gør vi noget for andre
"Vi har fjernet skiltene ved kontorerne og er meget opmærksomme på, at det ikke skal virke så institutionsagtigt"
Udtalelsen kommer fra forstander på Borgmesterbakken, Henrik Pedersen, i en artikel bragt i Horsens Folkeblad oktober 2014. Anledningen til artiklen var, at Henrik Pedersen efter mindre end en måneds ansættelse havde iværksat gennemgribende ydre såvel som indre forbedringer af Borgmesterbakken. Formålet var at skabe et opholdssted, som i høj grad bærer præg af en stemning af hjemlighed fremfor institution.
Borgmesterbakken – et godt sted at være
"Borgmesterbakken skal være et sted, hvor børnene føler sig set, hørt og forstået af omverdenen"
Artiklen blev bragt i Jysk børneforsorgs nyhedsbrev 2 – 2014