Værelse

På Borgmesterbakken anvender vi en række gennemprøvede metoder for at sikre den bedst mulige støtte og udvikling for de børn og unge, der bor hos os.

Vores tilgang bygger på en kombination af forskellige behandlingsfaglige traditioner, hvilket gør det muligt for os at tilpasse vores arbejde til den enkeltes behov og situation.

Vi lægger vægt på at skabe en tryg og udviklende ramme, hvor børn og unge kan føle sig set, hørt og forstået.

Her er en uddybende introduktion til to af de centrale metoder, vi anvender:

S.U.T.

Spejle – Undersøge fantasien – Tilbyde alternativ virkelighedsopfattelse

træ

Denne metode, udviklet af Cand. Psyk. Per Thomsen, kombinerer psykodynamisk tradition, kognitiv adfærdsterapi og neurologi for at styrke relationen mellem medarbejderen og barnet eller den unge. Metoden består af tre faser:

Spejle

Medarbejderen beskriver barnets eller den unges følelser uden at ændre noget, for at vise forståelse gennem både ord og kropssprog.

Undersøge fantasien

Medarbejderen stiller spørgsmål for at forstå, hvordan barnet eller den unge ser sig selv og verden. Dette skaber et fælles billede af deres tanker og følelser.

Tilbyde alternativ virkelighedsopfattelse

Medarbejderen tilbyder en hypotese om barnets eller den unges situation eller relationer som en mulighed, de kan overveje, acceptere eller afvise.

Procesbaseret dokumentation

samtale

Udviklet af organisationspsykolog Tina Andersen, denne metode forbedrer systematisk dokumentation og evaluering af pædagogiske mål og indsatser. Den sikrer en struktureret tilgang til arbejdet med børn og unge og giver et klart overblik over deres udvikling og mål. Metoden følger en seks ugers cyklus:

Uge 1
Teamet formulerer konkrete målsætninger og vurderer barnets eller den unges evne til at opfylde målene på en skala fra 1-10. Kriterier for målopfyldelse fastlægges og dokumenteres.

Uge 1-6
Medarbejdere dokumenterer løbende observationer i Dagbogsprogrammet med fokus på de specifikke målsætninger.

Uge 5
En udviklingssamtale med barnet eller den unge afholdes for at evaluere og justere målsætninger. Barnet eller den unge inddrages aktivt.

Uge 6
Teammødet evaluerer og scorer målsætningerne. Pædagogiske praksisser justeres, og nye målsætninger formuleres efter behov.

Disse metoder skaber en struktureret og støttende hverdag for børn og unge på Borgmesterbakken, hvor deres individuelle behov og udvikling er i fokus.